Řízení nákladů

Kontakt na dodavatele získáte po registraci

Toto poradenství je poskytováno dodavatelem, který nevyužívá placenou prezentaci na portálu EduCity.
Kontaktní údaje na dodavatele získáte po registraci. Nebo použijte poptávkový formulář.
  • Poradenství

  • ID akce:
    558115

Popis poradenství Řízení nákladů

  • Activity Based Costing (ABC)

       Nákladový pohledNákladový pohled

    Activity Based Costing je metodologie, která stanovuje principy pro měření nákladů a výkonů firemních procesů a jejich aktivit. Vytváří datovou základnu pro Activity Based Management a navazující nástroje.

    Activity Based Costing určuje pravidla pro alokaci nákladů aktivit, získaných na základě spotřeby zdrojů, na jejich výstupy, tzv. nákladové objekty (produkty a zákazníky,…). Takovými pravidly jsou jednak vlivy zdrojů na aktivity, aktivit na aktivity a aktivit na nákladové objekty. Dále jsou určovány nákladovými měřiči vyjadřujícími vztah příčiny a následku, na straně zdrojů jsou to měřiče zdrojů, na straně aktivit jsou to měřiče aktivit.

    • Benchmarking
    • Business Process Rengineering
    • Performance Measurement
    • Balanced Scorecard

    Významným přínosem této metodologie je její třídimenzionalita umožňující zachytit jednotlivé prvky podle definovaných atributů, podle kterých jsou náklady dále tříděny, sumovány a reportovány. Nejvýznamnějšími atributy jsou:

  • aktivity ne/přinášející hodnotu
    (nonvalue/value added activities)
  • náklady aktivit dle jejich chování - variabilní a fixní
  • náklady na jakost, shodu/neshodu (conformance/nonconformance)

    Prvotní historická příčina vzniku této metodologie byla v požadavku na zpřesnění kalkulace produktů. Zpřesnění spočívá v odstranění disproporcí a průměrování režijních příspěvků a jeho nahrazení pravdivým obrazem na základě příčinných souvislostí vycházejících ze skutečné spotřeby zdrojů. V současné době je tento přístup uplatňován především v souvislosti s těmito trendy:

  • růst počtu zákazníků a jejich nároků na kvalitu produktů
  • vyšší složitost distribučních a prodejních kanálů
  • zkracování životního cyklu produktů
  • dynamický rozvoj výrobní a informační technologie
  • rostoucí počet a komplexita výrobního portfolia


    Zavedením této metodologie manažeři poznají, jaké jsou skutečné náklady jednotlivých procesů, výrobního portfolia a zákazníků, což jim umožní přijímat kvalifikovanější strategická rozhodnutí v oblasti cenotvorby, produktového mixu, investic,…

    Activity Based Management (ABM)

    Nástroj ABM využivá informace o aktivitách dodávaných Activity Based Costing s cílem zaměřit úsilí každého jednotlivce na kontinuální zlepšování hodnoty, kterou dostává zákazník, a na maximalizaci zisku, který obdrží firma. ABM přináší informace pro řízení aktivit a procesů nejenom pro reporting jejich nákladů.


    Procesní pohled

    Navazujícími nástroji jsou:

  • Benchmarking
  • Business Process Rengineering
  • Performance Measurement
  • Balanced Scorecard

    Prostřednictvím ABM identifikujeme vykonávané činnosti, faktory zapříčiňující jejich vznik a zjistíme, jak efektivně tyto činnosti realizujeme. Metodologie zahrnuje sadu analytických činností: - analýza měřičů - analýza aktivit - analýza performance measures

     

    Aktivity / procesy (schéma)

    Klasická orientace managementu na útvary a jejich funkce nepostačovala pro řízení, pochopení a zlepšování podnikových procesů a jejich výstupů. Slabina tradičního reportingu (vycházejícího z hlavní knihy), který popisuje co bylo spotřebováno dle jednotlivých nákladových účtů a středisek, byla nahrazena informací o tom, jak bylo spotřebováno dle konkrétních aktivit.

    Rozvinutí ABC prostřednictvím ABM napomůže identifikovat úzká místa v podnikání, redukovat časové intervaly, přinese nezbytné informace pro reengineering procesů (Business Process Reengineering).

    Metoda dává odpověď každému, kdo dokáže využívat její výstupy. V současné době je implementována jak ve společnostech výrobní orientace, tak v podnicích koncentrovaných na poskytování služeb (banky, pojišťovny,…). Obecně jsou to společnosti, jejichž procesy, produkty a zákazníci jsou vysoce komplexní, provázané a zároveň různorodé, a kde vzájemné vztahy a vazby těchto segmentů nejsou postižitelné a řiditelné jinými jednoduššími nástroji.

    Opět záleží na tom, jak klient k tomuto nástroji řízení přistupuje, resp. jaký je dosažen výkon (výstupní informace a její použití) vzhledem k ceně (náklad na implementaci a provozování). Flexibilita a volnost metodologie ABC/M a jejího zavedení je velká a každý klient určuje míru detailu uchopení takovéhoto nástroje.

    Společnost TES Praha na základě zkušeností uplatňuje přístup postupného designu modelu ABC/M (model 0, 1,..n). Klient na základě prvotního Modelu 0, který již zachycuje jeho zdroje, procesy a nákladové objekty, může dále rozvíjet strukturu a zrnitost sledování jednotlivých entit, čímž zároveň určuje i přesnost a náročnost sledování.

    design modelu ABC/M

 

kontakt

TES Praha, a.s.
Svornosti 30
150 00, Praha 5

tel: 257 324 531
fax: 257 324 533
email: eiso@tespraha.cz
www. tespraha.cz, www.eiso.cz