Nabídka tohoto termínu kurzu již není aktuální. Podobné kurzy naleznete zde.

Radniční periodika (a další média) v praxi obcí, měst a krajů

Kurzem Vás provede Ing. Mgr. Oldřich Kužílek

Poradce pro otevřenost veřejné správy a ochranu soukromí. Specialista na zákony o svobodném přístupu k informacím, o registru smluv, o ochraně…

Základní info

Cíle kurzu

Cílem je poskytnout odpovědným pracovníkům krajů a obcí orientaci v problematice vydávání tištěných časopisů (zpravodajů), publikování na webových stránkách, dalším šíření informací (například internetová či kabelová televize), a nově též výrazným omezením některých informací v radničních médiích v průběhu volební kampaně. Tyto typy šíření informací podléhají právní regulaci a je třeba při jejich používání dbát principů, vyplývajících ze svobodné soutěže politických sil, svobody projevu, zákazu cenzury, poskytování objektivních a vyvážených informací, transparentnosti vynakládání veřejných peněz a dalších. Podrobnosti upravuje tiskový zákon v pasáži o radničních periodikách (periodický tisk územního samosprávného celku, § 4a, § 11a ad.) a nově též významným způsobem zákony o volbách.


Seminář předloží podrobný popis právního prostředí, v němž se radniční periodika vydávají, výsledky průzkumu a praktická srovnání radničních periodik v ČR, praktické příklady řešení střetových situací včetně předvolební kampaně, dále předloží účastníkům rozsáhlou sadu konkrétních doporučení a forem, jak předejít „přestřelkám“ s opozičními příspěvky, jak dosáhnout vyváženosti, jak uplatnit pravidla dobrého periodika. Předvede nejvýraznější příklady dobré a špatné praxe.

Určeno pro

Úředníkům a funkcionářům územních samosprávných celků, členům redakčních rad, členům zastupitelstev, redaktorům pracujícím pro sdělovací prostředky územních samosprávných celků.

Obsah kurzu

Základní souvislosti radničních periodik:

• základní právní zakotvení,

• hlavní funkce radničních periodik,

• tiskový zákon, registrační povinnost, analogie se sdělovacími prostředky veřejné služby,

• právní povinnosti při vydávání periodika,

• regulace volebních kampaní.


Pojmy a principy:

• objektivita,

• vyváženost,

• apolitičnost,

• další klíčové pojmy („politický obsah“, „alternativní sdělení“, „informace o budoucích rozhodnutích“ a další).


Praktické formy řešení:

• pojetí periodika redaktorské a editorské,

• zařazování alternativních názorů, jejich formy, zapojení do příspěvků (desatero konkrétních pravidel),

• další formy příspěvků (ankety, rozhovory, souhrnné redakční útvary ad.),

• postupy při úpravě příspěvků,

• příklady dobré a špatné praxe, konkrétní ukázky z mnoha vydávaných periodik.


Organizační otázky při vydávání radničního periodika:

• role zastupitelstva, rady,

• redakční výbor / redakční rada / redakce,

• formální dokumenty: statut redakčního výboru, pravidla pro vydávání periodika, etický kodex periodika.


Volební regulace:

• pojmy médium, volební kampaň, propagace a agitace,

• hranice kampaně a meze cenzury.


Odpovědi na dotazy.

Poznámka

Pokud jste úředníkem dle § 2 odst. 4 zákona 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, žádáme vás o uvedení do poznámky v přihlášce, že jste úředníkem a současně o sdělení místa a data narození. Bez těchto údajů není možné vydat osvědčení o účasti na akreditovaném kurzu.

Samozřejmostí je občerstvení, podkladové materiály a osvědčení o absolvování pro každého účastníka.

Radniční periodika (a další média) v praxi obcí, měst a krajů

Vybraný termín:

9.6.2022  Praha Upřesnující informace k termínu

Cena

Kontaktovat dodavatele


Kontrola proti spamu. Kolik je pět a tři ? Součet zapište číslicemi.